-
Wiosna, wiosna, wiosna, ach, to Ty! Wiosna, wiosna, wiosna, ach, to Ty! Wiosna, wiosna, wiosna, ach, to Ty! Wiosna, wiosna, wiosna, ach, to Ty! Wiosna, wiosna, wiosna, ach, to Ty! Wiosna, wiosna, wiosna, ach, to Ty! Wiosna, wiosna, wiosna, ach, to Ty! Wiosna, wiosna, wiosna, ach, to Ty! Wiosna, wiosna, wiosna, ach, to Ty!
"Gimnastyka buzi i języka według smoka Eryka”. :)
W trakcie tych zajęć będziemy zajmować się wszystkim aspektami dotyczącymi prawidłowego rozwoju mowy.
W miesiącu listopadzie rozpoczniemy cykl spotkań poświęconych prawidłowemu oddychaniu, oraz wydłużaniu fazy wydechowej które jest niezbędne do prawidłowego wymawiania wszystkich głosek:
ĆWICZENIA ODDECHOWE I ODDECHOWO – FONACYJNE
Ćwiczenia kształtujące prawidłowe nawyki oddechowe w czasie spoczynku - oddychanie przez nos.
- Zdmuchiwanie kawałka papieru z gładkiej powierzchni.
- Ćwiczenia z wykorzystaniem metody oddechowej Butejki.
- Przenoszenie plastikową słomką do napojów kawałków styropianu lub papierowych skrawków.
- Dmuchanie przez słomkę na skrawki papieru umieszczone w naczyniu.
- Dmuchanie na piórko, wacik, piłeczkę leżące na gładkiej powierzchni lub zawieszone na sznurku.
- Wyścigi wacików ułożonych w szeregu / dmuchanie/.
- Dmuchanie na kawałki papieru, waciki, styropian obiema lub jedna dziurką nosa.
- Dmuchanie na wiatraczek.
- Pompowanie balonów.
- Gwizdanie.
- Puszczanie baniek mydlanych.
- Dmuchanie do naczynia z wodą przez rurkę.
- Dmuchanie na łódkę unoszącą się na wodzie.
- Przesuwanie samochodziku po torze wyścigowym dmuchaniem.
- Ćwiczenia z wykorzystaniem akcesoriów logopedycznych.
Ćwiczenia kształtujące prawidłowe nawyki oddechowe w czasie mówienia:
- ćwiczenia różnicujące fazy oddechowe
- ćwiczenia zwiększające pojemność płuc
- ćwiczenia przepony
- ćwiczenia wzmacniające wydech
- ćwiczenia wydłużające fazę wydechową
- ćwiczenia różnicujące siłę wydechu
- wdech i wydech nosem; wdech nosem, wydech ustami
- dmuchanie i chuchanie oraz ćwiczenia oddechowo-ruchowe
- powolne i długie wydmuchiwanie powietrza przez usta; wypowiadanie na jednym wydechu pojedynczych głosek, np. naśladowanie syczenia węża (sss...); wypowiadanie na jednym wydechu coraz dłuższych ciągów, np. liczenie, wyliczanie dni tygodnia itd
- wydmuchiwanie powietrza przez usta z jednakową siłą (np. skrzydełka wiatraczka obracają się z jednakową prędkością); wydmuchiwanie powietrza przez usta
z niejednakową siłą (np. skrzydełka wiatraczka obracają się z różną prędkością) - wydech przez usta z chwilowym zatrzymaniem powietrza; długa wymowa głosek z chwilowym zatrzymaniem powietrza, np. sss; wypowiadanie sylab i wyrazów z chwilowym zatrzymaniem powietrza
Zachęcam Państwa do kontaktu osobistego.
Logopeda
Katarzyna Ślusarska